No poo

Nu är det ungefär en månad sedan jag slutade slita på mitt hår med schampo och började tvätta det med balsam istället. Smutsigt och äckligt? Nej. Faktum är att balsam också tvättar rent, men med mildare kemikalier än schampo. Det är dock viktigt att man använder balsam som inte innehåller vissa ämnen, till exempel silikoner. Innan man börjar använder man ett "sista-schampo" (inte vilket schampo som helst) för att tvätta bort alla gamla silikoner och mineraler. Sedan är det bara att köra på med balsamtvätt. All information man kan tänkas behöva finns på den här fantastiska sidan.

Man tjänar mest på balsammetoden om man har lockigt hår. Lockarna blir mer definierade och friss minskar. Håret blir blankare och mjukare. Och schampo sliter något infernaliskt på hår, så även ni med spikrakt hår har mycket att vinna. Det finns mängder av bildbevis på forumet på lockig.se om ni inte tror mig!

Nu jävlar ska jag bli långhårig. Jag siktar på minst midjelångt, men första delmålet är behåbandet. Idag köpte jag en frisörsax för att själv kunna klippa pyttelite på de toppar som blir kluvna, och slippa gå till frisören. Funderar på att färga med en blanding av henna och indigo också (så ingen ny färg egentligen utan bara en uppsnyggning), men tvekar eftersom henna kan göra håret mindre lockigt. Dessutom är det ju inte gratis... men ifall jag bestämmer mig blir det härifrån. Helt underbar sida!

Nu ska jag gå och dränka hår och hårbotten i olivolja :) Bättre inpackning finns inte!

Kommentarer
Postat av: June

SV: Hej! Tack! :) Jag har bara testat äppelcidervinäger och tycker det fungerar jättebra. Jag tycker inte lukten är något problem eftersom det är så himla lite man blandar i. Men om man är känslig mot lukten kan askorbinsyra eller citronsyra vara en idé. Jag har dock inte testat något av dem.

2010-03-02 @ 11:39:47
URL: http://junesabstracts.blogg.se/
Postat av: maya

Hej! Själv fattar jag inte vad folk har emot ÄCV, tycker inte det luktar så illa. Sist använde jag citron själv, det var nog inte det bästa men helt okej. Jag tror jag ska testa ÄCV och kanske lite honung idag :) Kul att experimentera, hehe.

2010-03-02 @ 12:22:54
URL: http://mayaslillaliv.blogg.se/
Postat av: June

SV: Ja, det är roligt att experimentera. Man blir lätt lite besatt ... Får dille och vill testa en massa konstiga saker. Min kille bara himlar med ögonen när han hittar halva skafferiet kvarglömt i duschen. Haha :)

2010-03-02 @ 20:16:28
URL: http://junesabstracts.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag har också varit inne på att prova den metoden men jag fick uppfattningen av att håret blir riktigt fett till en början så jag vågade aldrig.

2010-03-02 @ 20:39:21
URL: http://jhs.blogg.se/
Postat av: maya

June: jaa, hahaha. Jag blev utskrattad av min pojkvän idag när han fick veta att jag har fyra balsamflaskor på en gång, och jag tycker inte det är så mycket alls ;)



Johanna: Det kan lika väl bli riktigt torrt! Det är väldigt olika från person till person hur det blir, och vilket balsam som passar en. Pröva, tycker jag. Tror ditt hår skulle bli helt fantastiskt snyggt :) Ta nåt lättare balsam om du är orolig för att håret ska bli fett.

2010-03-02 @ 22:18:52
URL: http://mayaslillaliv.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej, vilken kul blogg. Jag kör också på balsammetoden så jag surfade runt för att läsa lite mer från andra. Jag har tänkt prova olivolja men aldrig vågat. Det kanske jag borde?

2010-05-11 @ 08:48:46
URL: http://pillijoks.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0